Chanuka - Święto odnowienia
Киевская еврейская мессианская община » Blog Archive » Chanuka – Święto odnowienia
Chanuka – Święto odnowienia
W
kalendarzu żydowskim oprócz świąt, które Bóg nakazał Swojemu ludowi w
Torze, są także takie, które się obchodzi na upamiętnienie ważniejszych
wydarzeń, związanych z narodem w różnych okresach jego historii. Na ich
temat są wzmianki w Biblii. Jednym z takich świąt jest Chanuka. Wzmianka
o tym święcie występuje jeden raz z Nowym Testamencie w 10 rozdziale
Ewangelii Jana w 22 wersecie : „Obchodzono wtedy w Jerozolimie uroczystość poświęcenia świątyni. Była zima”.
Żydowskie święta Biblijne są
interesujące, ponieważ każde z nich mówi nam nie tylko o wydarzeniach z
dawnej przeszłości, ale odnosi się do przyszłości. I każde z nich
wskazuje na Mesjasza. I zwracając uwagę na te święta dzisiaj, możemy
prawdziwie przeżywać ich znaczenie i sens.
Co ciekawego jest w Chanuce dla nas, żyjących w 21 wieku?
Bardziej szczegółowo na temat tamtego
okresu i wydarzeń, mających wpływ na pojawienie się święta Chanuka,
można się dowiedzieć z ksiąg Machabejskich,
nie zaliczanych do podstawowego kanonu Biblii. Pokrótce sytuacja
przedstawiała się następująco. Po powrocie z niewoli babilońskiej i
odbudowaniu Świątyni i murów Jerozolimy minęło niewiele ponad sto lat,
kiedy Aleksander Macedoński podbił wiele ziem i krajów, w tym także
ziemie Izraela. Po jego śmierci Palestyna była rządzona przez Antiocha
IV Epifanesa (gr.„Bóg Objawiony ”). W swoim okrucieństwie Antioch
zdecydował raz na zawsze położyć kres religii żydowskiej. Polecił
ustawić w Świątyni Jerozolimskiej posąg Zeusa i nakazał Żydom czcić go, a
także publicznie ogłosił się bogiem. Dla Żydów, których życie związane
było bezpośrednio ze Świątynią, to oznaczało katastrofę. Wszakże
Świątynia była tym miejscem, które Bóg wyznaczył po to, aby każdy
człowiek jako jednostka i jako cały naród mógł spotykać się z Bogiem,
przeżywać Jego obecność, zjednoczenie z Nim i ze sobą nawzajem.
Ale wśród Żydów było wielu zwolenników
nowego, modnego nurtu. Zaczęto ich nazywać „hellenistami”. Warto
podkreślić, że Żydzi — helleniści na przestrzeni prawie pół wieku, ( pod
ochroną obcych wojsk) byli przekaźnikami greckich wpływów w środowisku
swojego narodu; to oni budowali gimnazjony, urządzali orgie, oddawali
cześć greckim bogom i wyśmiewali jako „niepostępowych konserwatystów”
tych wszystkich, którzy dalej podążali drogą żydowskiej tradycji.
Helleniści doskonale wiedzieli jak
uzasadnić teoretycznie swoje działania. Twierdzili, że przyjęcie
greckich norm życia przez Żydów, otworzy im drogę do „rodziny narodów
świata”; argumentowali, że grecka cywilizacja jest bardziej rozwinięta i
lepiej będzie dla Żydów, jeżeli staną się częścią kultury
hellenistycznej – kultury „narodowościowej” – w formie i
„wszechludzkiej” – w treści , kultury scalającej cały świat, dającej
swoim zwolennikom poczucie bycia „obywatelem świata” i jawiącej się im
jako „ukoronowanie cywilizacji i postępu”.
W tamtym czasie , w niewielkiej
miejscowości Modi’in mieszkał starzec, kapłan Matatiachu Hasmonejczyk.
Miał pięciu synów o imionach : Johanna, Szymon, Juda , Eliezer i
Jonathan. Pewnego dnia do ich wioski przyszli żołnierze imperatora i
postawili posąg Antiocha, nakazując wszystkim mieszkańcom oddawać mu
cześć jak Bogu. Ale Matatiachu i jego synowie nie podporządkowali się
rozkazowi i wraz z całą ludnością wioski uciekli w góry.
Tak rozpoczęło się powstanie przeciwko
Antiochowi. Garstka tych dzielnych śmiałków szybko przeobraziła się w
prawdziwe wojsko. Po roku od rozpoczęcia powstania stary Matatiachu
zmarł, i na czele powstania stanął jego syn Juda Machabeusz –zwany przez
naród Makabi – Młot. W czasie trzech lat Juda Makabi całkowicie
rozgromił greckich najeźdźców w pobliżu Jerozolimy i otworzył drogę do
stolicy.
25-go
dnia zimowego miesiąca Kislew 164 roku p.n.e. Juda wkroczył do
wyzwolonej Jerozolimy. Żydzi przybili do Świątyni, gdzie zamiast ołtarza
stał posąg Zeusa i spostrzegli, że wszystko wokół zostało roztrzaskane.
Żydzi wyrzucili bożka ze Świątyni i przystąpili do czyszczenia i
napraw. Kiedy wszystko było gotowe do Świątyni przyniesiono zwoje Tory i
inne poświęcone i niezbędne do służby przedmioty. Pozostało jedynie
zapalić świątynny świecznik — menorę, ale w Świątyni nie znaleziono
oliwy do świecznika. Żydzi znaleźli zapieczętowany przez kapłana dzban z
oliwą, której wystarczyłoby tylko na jeden dzień. Kapłani postanowili
wlać olej do menory i wydarzył się cud : świecznik palił się przez całą
noc i nie zgasł. Drugiego dnia także się palił i trzeciego i czwartego… I
ósmego dnia ogień nie zgasł. I podczas święta Chanuki zapala się
chanukiję, która ma 9 świec, a nie 7 tak jak tradycyjna menora. To
święto zostało ustanowione na pamiątkę chwalebnego zwycięstwa nad
profesjonalną, wielką liczebnie grecką armią, małej grupki ludzi, która
pozostała wierna przymierzu z Bogiem, na pamiątkę poświęcenia Świątyni i
cudu palenia się oliwy.
W żydowskich modlitewnikach zachował się
tekst modlitwy „Al hanisim”, który jest odczytywany w czasie Chanuki.
Ta modlitwa powstała w epoce Hasmonejczyków i jest ona jedynym źródłem
tekstowym, pozwalającym nam zobaczyć, jak Żydzi postrzegali Chanukę w
tamtym czasie.
To jest tekst tej modlitwy: «Dziękujemy
Ci za cuda i zbawienie, które przyniosłeś ojcom naszym w owych
pamiętnych dniach. Było to za dni arcykapłana Matatiachu, syna
Jochanana, z rodu Hasmonejczyków i jego synów. Powstało niegodziwe
królestwo greckie przeciwko narodowi Twemu, Izraelowi, i zmuszało ich,
by poniechali nauki Twojej i przekroczyli przykazania Twoje. Ty zaś w
Swoim miłosierdziu wielkim stanąłeś po ich stronie w niedoli, walczyłeś w
ich obronie i oddałeś silnych w ręce słabych, licznych w ręce garstki,
niegodziwych w ręce sprawiedliwych. Imię Twoje stało się wielkie na
całym świecie a ludowi Swemu, Izraelowi, przyniosłeś zbawienie. Wtedy
przybyli synowie Twoi do świątyni, oczyścili ją i zapalili świecznik w
Przybytku Twoim Świętym. Na pamiątkę tego cudu ustanowili osiem dni
Chanuki, by chwalić i wielbić Wielkie Imię Twoje».
Zastanawiając
się nad wydarzeniami, które doprowadziły do Chanuki i rozpatrując samo
święto , możemy dzisiaj wyciągnąć bardzo ważne lekcje dla siebie. Czasy,
w których żyjemy, oferują nam jako wierzącym bardzo wiele kompromisów.
Niepostrzeżenie miejsce oddawania czci Bogu w świątyni, którą jest każdy
z nas, może stać się miejscem oddawania czci bożkom — w pierwszej
kolejności własnemu „ja”. I dziś dla każdego kto uważa siebie za osobę
będącą w przymierzu z Bogiem Izraela, jest ważne aby pozwolić Bożemu
światłu, światłu Mesjasza rozświetlić wszelką ciemność w naszej duszy,
aby przyszło prawdziwe odnowienie i oświecenie, oddzielenie od tego
świata dla Boga, zarówno w życiu pojedynczego człowieka jak i w całym
Ciele Mesjasza.
„A
Jezus znowu przemówił do nich tymi słowy: Ja jestem światłością świata;
kto idzie za mną, nie będzie chodził w ciemności, ale będzie miała
światłość żywota”. (Johanan – Ewangelia Jana 8:12)
I tak jak wówczas Chanuka zapowiadała
pierwsze przyjście Mesjasza i cud duchowy, tak i dziś chanukowe
odnowienie i oświecenie Bożego domu, którym jesteśmy my wszyscy,
pozostaje jednym z warunków powrotu Mesjasza w chwale.
Komentarze
Prześlij komentarz